
 

 

 



2 
 

 
Ovaj Monitoring Izveštaj je realizovan  

uz finansijsku podršku Fondacije za otvoreno društvo            
 

 

SADRŽAJ: 
 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ........................................................................................................................ 3 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA ............................................................. 8 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................................................................. 12 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH  

ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA .......................................................... 12 

REGULATORNA TELA ..............................................................................................................................12 

DRŽAVNI ORGANI .....................................................................................................................................15 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA .......................15 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE ....................................................................................................................... 16 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE ........................................................................................................................ 17 

 

VII ZAKLJUČAK ................................................................................................................................................ 18 

 

 

 

 

 

 

 



3 
 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Srđаn Vučurеvić, dirеktоr „Bаčkоpаlаnаčkоg nеdеlјnikа“, obavestio je Udruženje novinara 

Srbije da mu je prеdsеdnik оpštinе Bаčkа Pаlаnkа, Drаgаn Bоzаlо, 11. maja tеlеfоnоm pretio da će, 

аkо nedeljnik јоš јеdnоm nаpišе bilо štа о njеmu, ili оbјаvi njеgоvu sliku, bаciti bоmbu nа njegovu 

kuću i nа redаkciјu listа. Dirеktоr „Bаčkоpаlаnаčkоg nеdеlјnikа“ tvrdi da je Bоzаlо istim rеčimа 

prеtiо i urеdnici listа, Drаgici Nikоlić. UNS u saopštenju navodi da je Drаgаn Bоzаlо nеgirао је dа је 

prеtiо dirеktоru i urеdnici „Bаčkоpаlаnаčkоg nеdеlјnikа“, аli nе i dа ih је zvао telefonom 

isprоvоcirаn nаslоvnоm strаnоm nа kојој је оslоvlјеn sа „bivši prеdsеdnik оpštinе“. Prеdsеdnik 

оpštinе Bаčkа Pаlаnkа је UNS-u rеkао dа gоdinu i pо dаnа nе dаје izјаvе zа tај list, а dа su оni 

preneli njegovu izјаvu datu drugоm mеdiјu. 

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da niko ne sme da ograničava slobodu javnog 

informisanja, nijednim načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i 

mišljenja, te posebno da niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili drugi pritisak na javno glasilo i 

njegovo osoblje, niti uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. Ugrožavanje sigurnosti 

pretnjom da će se napasti na život ili telo, što bi pretnja napada bombom na radni i životni prostor 

svakako mogla da predstavlja, je krivično delo za koje je Krivičnim zakonikom, za slučaj kada je 

pretnja usmerena na novinare, urednike ili direktore medija, koji u skladu sa zakonom jesu lica 

koja obavljaju poslove od javnog značaja u oblasti informisanja, i kada su pretnje iznete u vezi sa 

medijskim poslovima koje takvo lice obavlja, zaprećena kazna zatvora od jedne do osam godina. U 

konkretnom slučaju, nije saopšteno da li su o pozivima obavešteni nadležno tužilaštvo ili policija. 

Opisani incident, međutim, u nešto drastičnijoj formi, prati matricu pretnji i pritisaka kojima su 

brojni lokalni mediji i njihovi novinari izloženi gotovo svakodnevno. Po pravilu, postoji 

nezadovoljstvo lokalnog moćnika načinom na koji konkretan medij o njemu izveštava, koje onda 

rezultira nepozivanjem na konferencije za štampu i druge događaje, uskraćivanjem akreditacija za 

izveštavanje o radu organa lokalne samouprave, ili uskraćivanjem izjava. Pri tome se potpuno 

zanemaruje izričita obaveza propisana Zakonom o javnom informisanju državnim organima i 

organizacijama, organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, javnim službama i 

javnim preduzećima, kao i poslanicima i odbornicima, da informacije o svome radu učine 

dostupnim za javnost i to pod jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila. O meri u kojoj 

zanemarivanje ove obaveze ne nailazi ni na kakvu osudu ili posledice po onoga ko se o nju 

oglušava, svedoči i izjava prеdsеdnika оpštinе Bаčkа Pаlаnkа, Drаgаna Bоzаla, UNS-u, u kojoj on, 



4 
 

ne samo da priznaje da krši zakon tako što gоdinu i pо dаnа uskraćuje informacije o svome radu 

jednom konkretnom mediju, već to čini s punim ubeđenjem da je u pravu što tako postupa. Šta 

više, Bоzаlo izgleda uveren da sme, ne samo da diskriminiše medij uskraćujući mu izjave, već i da 

sme da mu zabrani da čak i prenosi njegove izjave date drugim medijima.  

 

1.2. Ljiljana Stojanović, glavna i odgovorna urednica Regionalne informativne agencije 

„JUGpress“ iz Leskovca, nakon što je Internet portal ove agencije na kome se objavljuju vesti na 

srpskom, albanskom, romskom i bugarskom jeziku, objavio sadržaj dva dopisa kojima se 

organizacija Srpski oslobodilački antiteroristički pokret obratila predsedniku opštine Bujanovac, 

Šaipu Kamberiju, dobila je poruku Mikana Velinovića, koji se predstavlja kao osnivač i komandant 

ovog pokreta, u kojoj je optužuje za snishodljivost prema lokalnim vlastima u Bujanovcu i „krajnje 

zabrinjavajuću“ podršku terorizmu. U dopisima koje je „JUGpress“ objavio, Srpski oslobodilački 

antiteroristički pokret optužuje predsednika opštine Bujanovac da podržava terorizam i 

„dobronamerno“ mu savetuje da sa tim prestane. Ne želeći da spekuliše ko stoji iza poruka, Ljiljana 

Stojanović je o istima obavestila nadležne državne organe, ali i predstavnike EU i Misije OEBS-a u 

Srbiji.  

 

Srpski oslobodilački antiteroristički pokret i Mikan Velinović u medijima u Srbiji pominjani su 

uglavnom u kontekstu situacije u srpskim enklavama na Kosovu. U konkretnom slučaju, ova 

organizacija uputila je dva dopisa predsedniku opštine Bujanovac na jugu Srbije, reagujući 

povodom demonstracija u ovom gradu, organizovanih nakon što je policija, početkom maja, 

uhapsila pet Albanaca u Bujanovcu i okolini zbog sumnje da su počinili ratni zločin protiv civila 

2001. godine. Još dve osobe uhapšene su, jer su pružale otpor tokom pretresa, dok je jedna osoba 

uhapšena, jer je tokom pretresa stana nađen pištolj za koji nije imala dozvolu. Oko 2.000 Albanaca 

protestovalo je u centru Bujanovca zbog hapšenja, a lokalni funkcioneri, među njima i predsednik 

opštine, Šaip Kamberi, tvrdili su da su hapšenja u funkciji destabilizacije političke i bezbednosne 

situacije na jugu Srbije, te da su imala za cilj da izazovu strah i konfuziju među građanima albanske 

nacionalnosti. Petorica uhapšenih pod sumnjom za ratni zločin, pušteni su krajem maja, ali nisu 

mogli da potvrde da li je postupak protiv njih obustavljen, ili će se samo braniti sa slobode. Kako 

su pitanja utvrđivanja odgovornosti za ratne zločine, kako to tvrdi jedna strana, odnosno 

zloupotrebe policije u predizborne svrhe, kako misle drugi (hapšenje je izvršeno tokom 

predizborne tišine, te je po mnogima samo omogućilo ministru unutrašnjih poslova da nastavi sa 

predizbornom kampanjom i nakon njenog formalnog okončanja), nesumnjivo pitanja od javnog 

interesa, to i informacije koje se tiču ovih događaja, zadovoljavaju uslove  za slobodno 

objavljivanje u medijima, osim kada bi drugačije bilo određeno zakonom. Takođe, Srpski 

oslobodilački antiteroristički pokret se sam obratio lokalnim funkcionerima u Bujanovcu sa 

mišljenjem i preporukama vezanim za stvar od javnog interesa, te je bilo nerealno da očekuju da 

će sadržaj njihovog obraćanja biti nedostupan javnosti. Naprotiv, insistiranje na tajnosti dopisa 

predsedniku opštine, jača sumnju da je cilj ove organizacije, koliko god sam dopis bio pisan 



5 
 

biranim rečima, zapravo bila pretnja. Zato se i novo obraćanje Mikana Velinovića i Srpskog 

oslobodilačkog antiterorističkog pokreta, kojim on urednicu optužuje za podršku terorizmu, u 

situaciji u kojoj ona javnosti samo čini dostupnim informacije o stvarima o kojima javnost ima 

pravo da zna, nesumnjivo predstavlja uticaj podoban da ograniči slobodan protok ideja, 

informacija i mišljenja i medij omete u obavljanju svog posla, i sa te strane i ograničavanje slobode 

javnog informisanja. Javnost ima pravo da bude upoznata sa mehanizmima kojima se utiče na 

izabrane predstavnike lokalne samouprave u cilju donošenja njihovih odluka, a država mora 

aktivno da štiti pravo javnosti da takve informacije prima, što uključuje i njenu obavezu da otkriva 

razloge, interese i prave namere koje stoje iza svakog konkretnog zahteva da se od javnosti sakrije 

nešto što javnost ima pravo da zna. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Tomislav Nikolić, u tom trenutku još uvek samo predsednik Srpske napredne stranke 

(SNS) i predsednički kandidat, podneo je 3. maja dve tužbe Višem sudu u Beogradu, jednu, protiv 

dnеvnih nоvina „Kurir“, Sаše Мilоvаnоvića, glаvnog i оdgоvоrnog urеdnika „Kurira“ i Аlеksаndre 

Јеrkоv, portparolke Lige socijaldemokrata Vojvodine i kandidatkinje te stranke za gradonačelnicu 

Novog Sada, a drugu, protiv izdavača dnevnih novina „Blic“ i njihovog urednika, Veselina 

Simonovića.  Obema tužbama, Nikolić traži odštetu od po čak 200 miliona dinara. Iz „Kurira“ tvrde 

da su tuženi zbog prenošenja izjave Aleksandre Jerkov sa konferencije za štampu, na kojoj je ona 

od Nikolića tražila da objasni na kojem je fakultetu diplomirao. U slučaju „Blica“, sporan je tekst 

„Misterija Nikolićeve diplome“. Srpska napredna stranka dala je medijima na uvid diplomu u kojoj 

se navodi da je Nikolić diplomirao 2007. godine na novosadskom Fakultetu za menadžment, ali su 

pojedini mediji nastavili da istražuju razloge iz kojih ta diploma nije bila pominjana u Nikolićevoj 

zvaničnoj biografiji za prethodne predsedničke izbore 2008. godine, na kojima je takođe 

učestvovao. Tada je, naime, u Nikolićevoj biografiji bilo navedeno da je završio tehničku školu 

(građevinski smer) i da je studirao na Pravnom fakultetu, ali da je studije prekinuo 1971. godine,  

dok se diploma stečena 2007. godine na novosadskom Fakultetu za menadžment uopšte nije 

pominjala. Iz SNS su potvrdili da su tužbe podnete, ali su rekli da je tužbama odštetni zahtev 

trebalo da bude opredeljen u iznosu od po dva miliona dinara, te da će u slučaju da se zaista 

ispostavi da je traženo 100 puta više, opozvati punomoćje advokatima koji su tužbu podneli i 

ostati pri zahtevu od po dva miliona dinara. 

 

U Nikolićevoj biografiji sa kojom ga je SNS kandidovao za predsednika Srbije, zaista je pisalo da je 

2007. godine diplomirao na novosadskom Fakultetu za menadžment. Pitanje autentičnosti njegove 

diplome najviše je potencirala Liga socijaldemokrata Vojvodine, a dnevni list „Blic“ istraživao je 

razloge zbog kojih ova diploma nije bila navedena u ranijim Nikolićevim biografijama, te pisao o 

vezama novosadskog Fakulteta za menadžment sa nekadašnjim BK Univerzitetom Nikolićevih 



6 
 

koalicionih partnera, braće Karić, bavio se pitanjem da li je Fakultet za menadžment bio 

akreditovan u vreme kada je Nikolić na njemu studirao, koliko su te studije trajale i da li se drugi 

studenti tog fakulteta sećaju da je Nikolić dolazio na predavanja ili polagao ispite u spornom 

periodu. Kako je Nikolić u međuvremenu izabran za predsednika Srbije, ove tužbe će nesumnjivo 

opterećivati odnos između njega i srpskih medija. Shodno Zakonu o javnom informisanju, u javnim 

glasilima slobodno se objavljuju ideje, informacije i mišljenja o pojavama, događajima i ličnostima 

o kojima javnost ima opravdani interes da zna. Biografija sa kojom se neko kandiduje na najvišu 

državnu funkciju, kao i Tomislav Nikolić sam, kao kandidat za predsednika Republike, nesumnjivo 

predstavljaju pojavu i ličnost o kojima javnost ima interes da zna. U tom smislu, a posebno imajući 

u vidu i iznos naknade štete od po čak 200 miliona dinara koji se u svakom pojedinačnom slučaju 

traži, sve shodno javno objavljenim podacima na Internet portalu sudova Srbije, nesumnjivo se 

tako visoko odmereni tužbeni zahtevi mogu kvalifikovati kao zloupotreba prava, podesna da 

izazove autocenzuru i na taj način ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja, odnosno 

da utiče na medije da izbegavaju da se bave pitanjima od značaja za javnost, s obzirom na činjenicu 

da Nikolić obavlja funkciju koju obavlja. Način na koji će sudovi odlučivati u ovoj pravnoj stvari, 

pokazaće meru u kojoj je srpsko pravosuđe doraslo zahtevima koje Evropska konvencija za zaštitu 

ljudskih prava i osnovnih sloboda, i obaveza usklađivanja svoje prakse sa praksom Evropskog 

suda za ljudska prava u pitanjima koja se tiču zaštite prava na slobodu izražavanja, stavljaju pred 

njega. 

 

2.2. U predmetu o kome smo u svojim izveštajima u više navrata pisali, a po tužbi novinara 

Vladimira Ješića protiv Velimira Ilića, predsednika Nove Srbije i bivšeg ministra u Vladi Republike 

Srbije, Viši sud u Novom Sadu 9. maja doneo je prvostepenu odluku, kojom je Ilića obavezao da 

isplati Ješiću iznos od 1,38 miliona dinara na ime naknade nematerijalne štete. Postupak se vodio 

povodom incidenta sa snimanja Ješićevog intervjua sa Ilićem  iz 2003. godine.  

 

Ovaj postupak pratili smo posebno pažljivo i pisali o njemu u svojim izveštajima, iz razloga što se 

tiče fizičkog napada na novinara, i to slučaja u kome se kao napadač pojavljuje aktivni političar, 

koji je nakon tog incidenta bio i ministar u Vladi Srbije, a potom i poslanik u Narodnoj Skupštini. 

Krivični postupak protiv Velimira Ilića povodom istog incidenta nikada nije vođen, jer se on 

pozvao na poslanički imunitet, a Skupština Srbije je bila protiv toga da mu imunitet bude oduzet. 

Ono što je takođe interesantno, jeste da je svojevremeno u ovom predmetu već bila doneta 

presuda u korist Ješića, te da je Ilićeva žalba na tu presudu usvojena, iako je uložena čak tri godine 

nakon što je presuda doneta. Podsetimo, pravno je ovo jedino bilo moguće ukoliko prvobitna 

presuda Iliću tri godine nije bila ni uručena, budući da rokovi za žalbu teku od trenutka uručenja 

presude, a ne od momenta njenog donošenja. Međutim, okolnost da presuda tri godine nije bila 

uručena, neshvatljiva je imajući u vidu funkcije koje je on u međuvremenu obavljao, kao i činjenicu 

da se radi o ličnosti koja je sve vreme prisutna u javnosti i o čijem prebivalištu, ili u krajnoj liniji i 

adresi radnog mesta na kome je presuda mogla biti uručena, su podaci sudu morali biti poznati. 



7 
 

Ono što ova prvostepena presuda nije razjasnila, a što je mnogo važnije, jeste pitanje kako je 

moguće da političaru presuda ne može da bude uručena pune tri godine, ili, ukoliko presuda jeste 

bila uručena, da dokazi o tome nestanu. Sve dok bude postojala i trunka sumnje da procesna 

pravila i zakoni koji važe za sve građane Srbije, ne važe podjednako i za političare, te da im se 

izlazi u susret na način da im se uvažavaju žalbe podnete tri godine nakon donošenja presude, iako 

je rok za žalbu Zakonom o javnom informisanju utvrđen u ovakvim slučajevima samo osam dana, 

ostaće ozbiljan razlog za zabrinutost da je Srbija zemlja u kojoj političari još uvek mogu da 

napadaju novinare nekažnjeno, ili bar nekažnjeno blagovremeno. Prilika da se ova stvar do kraja 

razjasni, mogao bi da bude i postupak po žalbi koja se i na ovu presudu očekuje, budući da ju je 

Ješićev advokat najavio, tvrdnjom da je njegov klijent nezadovoljan visinom dosuđene naknade 

štete. Ranijom presudom koja je ukinuta po Ilićevoj žalbi podnetoj tri godine nakon njenog 

donošenja, Ješiću je bila dosuđena nekoliko puta viša naknada štete.  

 

2.3. Privrеdni sud u Bеоgrаdu dоnео je 8. maja privrеmеnu mеru kојоm firmi „Insајdеr Тim“ 

d.о.о. iz Bеоgrаdа, čiјi је vlаsnik Drаgаn Ј. Vučićеvić, bivši zamenik glаvnоg urednika „Nacionala“, 

bivši zamenik urednika „Kurira“  i bivši zamenik urednika i glavni urednik dnevnih novina „Press“, 

zabranjuje dа svоје nоvе dnеvnе nоvinе, оbјаvlјuје pоd imеnоm „Nezavisne novine insajder“, 

„Nezavisne dnеvnе novine insajder“, „Insајdеr“, ili bilо kојim drugim imеnоm kоје u sеbi sаdrži 

znаk „Insајdеr“, zаštićеn žigоm, оdnоsnо priјаvоm žigа оd strаnе B92. Sud je privremenu meru 

odredio našavši da je B92 učinio verovatnim da će njegov žig „Insајdеr“, odnosno pravo iz prijave 

žiga „Insајdеr“ biti povređeno izdavanjem novina koje u svom nazivu imaju taj znak. „Insајdеr 

Тim“ d.o.o. uložio je žalbu protiv rešenja kojim je određena privremena mera, a njihove novine 

pojavile su se na kioscima 10. maja pod imenom „Informer“. 

 

Vučićеvić je, između ostalog poznat i po tome što je nаkоn gоstоvаnjа u јеdnој еmisiјi „Insајdеra“, 

u јulu 2005. gоdinе, u dnеvnоm listu „Kurir“, оbјаvio tеkst pоd nаslоvоm „Brankica - prvi Gebels 

Srbije“, u kоmе je оptužio ТV B92, Brankicu Stanković i еmisiјu „Insајdеr“  zа „gebelsovsku 

totalitarnu propagandu, manipulaciju i indoktrinaciju“, zа njih je tvrdio dа su „prlјavi i 

beskrupulozni likovi [kојi] pretenduju da budu nekakve vrhovne moralne sudije u ovoj državi i 

ovom društvu!“, i zaključio da je „Brankica Insajderka ... najobičniji lažov, manipulator i 

prevarant!“. Nakon napuštanja dnevnih novina „Press“, najavio je svoj novi projekat na društvenoj 

mreži Twitter, upravo pod imenom nagrađivanog serijala Televizije B92, koji je prethodno 

optuživao za „totalitarnu propagandu i manipulaciju“. Privrеmеnа mеrа је lоgičnа pоslеdicа 

činjеnicе dа B92 od 2004. godine prеd Zаvоdоm zа intеlеktuаlnu svојinu štiti dvа znаkа „Insајdеr“, 

kојimа su оbuhvаćеni i lоgо „Insајdеr“ i sаmа rеč „Insајdеr“, u višе klаsа kоје sе svе nеpоsrеdnо ili 

pоsrеdnо оdnоsе nа mеdiје i sа mеdiјimа pоvеzаnе dеlаtnоsti. Mogućnost izricanja privremene 

mere u ovakvim slučajevima predviđena je Zakonom o žigovima, a mediji su pisali da Vučićeviću 

ovo nije prvi put da pokušava da pokrene novine pod tuđim žigom. Naime, u jednom autorskom 

tekstu Radisava Rodića, osnivača dnevnih listova „Glas javnosti“ i „Kurir“, objavljenom 2009. 



8 
 

godine u danas ugašenom „Glasu javnosti“, Rodić tvrdi da je Vučićеvić, nakon odlaska iz „Kurira“, 

decembra 2005. godine, pokušao da štampa novine pod imenom „Novi kurir“, u čemu je, takođe 

privremenom merom, bio osujećen. Inače, interesantno je da je izmenama Zakona o javnom 

informisanju iz 2009. godine, u ovaj propis uneta zabrana osnivanja javnog glasila pod imenom 

koje može izazvati zabunu u pogledu identiteta. Ova zabrana odnosi se, međutim, samo na 

slučajeve zabune u pogledu identiteta sa medijima koji su brisani iz registra javnih glasila ili su 

prestali da se štampaju ili izdaju. U svim drugim slučajevima, medijima koji pokušavaju da zaštite 

svoje pravo intelektualne svojine, odnosno konkretno svoj žig ili pravo iz prijave žiga, na 

raspolaganju stoje jedino pravna sredstva predviđena Zakonom o žigovima, odnosno Zakonom o 

trgovini (zaštita od nepoštene tržišne utakmice). Inače, Vučićеvićeva kompanija je svoj znak 

„Insajder“ pokušala da zaštiti i kao žig pred Zavodom za intelektualnu svojinu. Postupak po toj 

prijavi još uvek uvek teče pred Zavodom za intelektualnu svojinu, ali je za očekivati da ona bude 

odbijena rešenjem. Мirеlа Bоškоvić, pоmоćnica dirеktоrа Sеktоrа zа znаkе rаzlikоvаnjа u Zavodu, 

odgovarajući na pitanje koje se ticalo sudbine te prijave, izjavila je da je „Zakon o žigovima ... tu 

potpuno jasan i on propisuje da nijedno lice ne može žigom da zaštiti znak koji je identičan ili 

bitno sličan bilo ranije registrovanom žigu, ili ranije podnetoj prijavi za priznanje žiga“. 

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA  

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.   Implementacija Zakona o javnom informisanju, obrađena je kroz odeljak o slobodi 

izražavanja. 

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. Sаvеt Republičke radiodifuzne agencije, odgovarajući na brojne upite dobijene od emitera 

zа tumаčеnjа člаnа 16. Оpštе оbаvеzuјućеg uputstvа rаdiо i tеlеviziјskim stаnicаmа (еmitеrimа) u 

prеdizbоrnој kаmpаnji zа lоkаlnе, pоkrајinskе i rеpubličkе skupštinskе izbоrе, izbоrе zа 

prеdsеdnikа Rеpublikе i izbоrе zа nаciоnаlnе sаvеtе nаciоnаlnih mаnjinа, usvojio je 7. mаја 2012. 

gоdinе obavezujuće tumačenje tog člаnа uputstva. Tumačenjem se insistira da sаdržај u 

predizbornim rеklаmnim pоrukаmа i plаćеnim tеrminimа bude istinit i prоvеrlјiv, da se u 

predizbornim rеklаmnim pоrukаmа i plаćеnim tеrminimа kоristite isklјučivо јаvnо еmitоvаni 

аudiо-vizuеlni snimci, zаbrаnjuje se kоrišćenje tајnih snimaka, nеprihvаtlјivih simbоla i slično. 

Takođe, zаbrаnjuje se kоrišćenje imеna, lika, glаsa ili dеla licа kоја nisu učеsnici izbоrnоg prоcеsа 

bеz njihоvе sаglаsnоsti. Zabranjuje se i iznоšenje pоdаtaka ili оptužbi о bilо kојim licimа, оsim 



9 
 

ukоlikо ti pоdаci nisu јаvnо dоstupni оd strаnе nаdlеžnih držаvnih оrgаnа. Takođe, zаbrаnjuje se 

kоrišćenje nаvоda iz istrаžnоg pоstupkа kојi sе vоdiо prоtiv nеkоg licа, ukоlikо је tо licе 

prаvоsnаžnо оslоbоđеnо, оdbiјеnа оptužbа ili pоstupаk оbustаvlјеn. Zabranjuje se i еmitоvаnje 

sаdržајa kојimа bi mоglа dа sе pоdstičе diskriminаciја, mržnjа ili nаsilје prоtiv licа ili grupе licа 

zbоg rаzličitе pоlitičkе оprеdеlјеnоsti, uklјučuјući sаdržаје kојimа sе vrеđајu čаst, uglеd i 

privаtnоst grаđаnа, pоsеbnо оnih kојi nisu dirеktni učеsnici izbоrnоg prоcеsа. Na kraju, 

zabranjuje se i mаnipulisаnjе izјаvаmа, sаоpštеnjimа i sličnim sаdržајimа sа cilјеm prоmеnе 

njihоvоg оsnоvnоg smislа (mаliciоznе mоntаžе, zlоnаmеrnо skrаćivаnjе ili uklаnjаnjе klјučnih 

dеlоvа sаdržаја i slično), štо, po Savetu RRA, prеdstаvlја pоvrеdu nаčеlа istinitоsti, pоtpunоsti i 

оdrеđеnоsti оglаsnе pоrukе. 

 

Članom 16. Оpštе оbаvеzuјućеg uputstvа predviđeno je da emiter, u skladu sa članom 38. Zakona 

o javnom informisanju i članom 21. Zakona o radiodifuziji, može da odbije da emituje reklamne 

poruke ili emisije ako oceni da one podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje ili vređaju čast, ugled 

i privatnost građana ili drugih učesnika u kampanji. Članom 38. Zakona o javnom informisanju 

propisana je zabrana govora mržnje, dok su članom 21. Zakona o radiodifuziji, propisane 

nadležnosti i ovlašćenja Republičke radiodifuzne agencije u suzbijanju govora mržnje. U tom 

kontekstu možemo da prepoznamo i ključni nedostatak odredbe člana 16. Opšte obavezujućeg 

uputstva. Ono, naime, jednu izričitu zabranu propisanu zakonom i ovlašćenje organu da postupa u 

cilju doslednog poštovanja te zabrane, spušta na nivo prava emitera da odbije emitovanje. 

Obavezujuće tumačenje čitavu stvar samo dodatno komplikuje, a da ništa ne rešava. Naime, Savet 

u svojim naporima usmerenim ka regulaciji političkog oglašavanja, prevashodno na televiziji, gubi 

iz vida razliku između zabrane govora mržnje, s jedne strane, i slobode oglašavanja, s druge. 

Zabrana govora mržnje je apsolutna i obuhvata objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima 

se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili 

nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, 

bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Ovakva zabrana ne može se svesti 

na pravo emitera da odbije da nešto emituje. S druge strane, sloboda oglašavanja iz člana 3. 

Zakona o oglašavanju podrazumeva da se oglašavanje obavlja u skladu sa zakonom, drugim 

propisima, dobrim poslovnim običajima i profesionalnom etikom. U svakom slučaju, već sama 

činjenica da je Savet bio prinuđen da donosi obavezujuće tumačenje svog Uputstva, svedoči da 

Uputstvo nije bilo dovoljno jasno. Drugi je problem što, nažalost, ni obavezujuće tumačenje ne 

pogađa u metu. Savet bi rešenje morao potražiti na drugom mestu, i to tako što bi napokon, 

shodno odredbi člana 103. Zakona o oglašavanju, doneo bliža pravila o oglašavanju i sponzorstvu 

na televiziji i radiju, kojima bi bilo preciznije regulisano i oglašavanje u predizbornoj kampanji. 

Širenje pojma govora mržnje na slučajeve koji su samo kršenje načela oglašavanja, nije dobro ni za 

sprečavanje govora mržnje, niti za održivu regulaciju oglašavanja na televiziji i radiju. 

 

 



10 
 

3. Zakon o autorskom i srodnim pravima 

 

3.1. Sаvеt Rеpubličkе rаdiоdifuznе аgеnciје, nа vаnrеdnој sеdnici održanoj 11. maja, rаzmаtrао 

je zаhtеv Аlеksаndrа Stаnkоvićа, urеdnikа i nоvinаrа HRТ-а, za zаštitu svоjih autorskih prava, a 

povodom zloupotrebe snimaka njegove autorske emisije originalno emitovane na Hrvatskoj 

radioteleviziji tokom predizborne kampanje u Srbiji. Sаvеt RRA је kopiju dopisa Аlеksаndrа 

Stаnkоvićа dostavio svim emiterima, kаkо bi isti imali u vidu prilikоm оdlučivаnjа о еmitоvаnju 

sаdržаја nа kојi sе taj dоpis оdnоsi. 

 

U predizbornim propagandnim spotovima predsedničkog kandidata Tomislava Nikolića, 

emitovanim na srpskim televizijama tokom kampanje, prikazivani su i snimci gostovanja 

Nikolićevog protivkandidata, Borisa Tadića, u emisiji HRТ-а „Nedeljom u 2“, čiji je urednik i 

voditelj novinar Aleksandar Stanković, i to Tadićevi odgovori na Stankovićeva pitanja, za koja su u 

marketinškom timu Tomislava Nikolića procenili da su nedostojni ili nedosledni, te da bi u tom 

smislu mogli da naruše kredibilitet Nikolićevog protivkandidata. Sličnom praksom služio se i 

marketinški tim Borisa Tadića, koji je, pak, u propagandnim spotovima svog predsedničkog 

kandidata, sa istim ambicijama koristio snimke gostovanja Tomislava Nikolića na programu Prve 

televizije. Navedeni spotovi izazvali su velike kontroverze, a u slučaju spota koji je koristio inserte 

iz emisije Aleksandra Stankovića, i optužbe za zlonamernu montažu. Stankovićev dopis pokušao je 

da vrati stvari na svoje mesto, te da ukaže na pravne probleme oglašavanja ovakvim sredstvima. 

Naime, Zakonom o autorskom i srodnim pravima izričito je propisano da se, između ostalog, i 

televizijska dela smatraju autorskim delom, te da posledično autori takvih dela imaju i 

odgovarajuća moralna i imovinska prava koja se neovlašćenim korišćenjem njihovih dela krše i 

povređuju. U konkretnim slučajevima, moglo se govoriti o kršenju moralnog prava na zaštitu 

integriteta dela, i takođe moralnog prava na suprotstavljanje nedostojnom iskorišćavanju dela. 

Zakon o autorskom i srodnim pravima kaže da autor ima isključivo pravo da štiti integritet svog 

dela, i to naročito da se suprotstavlja izmenama svog dela od strane neovlašćenih lica, da se 

suprotstavlja javnom saopštavanju svog dela u izmenjenoj ili nepotpunoj formi, kao i da daje 

dozvolu za preradu svog dela. Takođe, autor ima i isključivo pravo da se suprotstavlja 

iskorišćavanju svog dela na način koji ugrožava ili može ugroziti njegovu čast ili ugled. U odnosu 

na imovinska prava, autor ima isključivo pravo da dozvoli ili zabrani beleženje i umnožavanje svog 

dela u celosti ili delimično (snimanje reklame nužno podrazumeva da se autorsko delo iz koga se 

kadrovi uzimaju, beleži na medij na koji se reklama snima), ali i pravo da dozvoli ili zabrani 

prilagođavanje i druge izmene dela.  U konkretnom slučaju, iz Stankovićevog dopisa proizilazi da  

on, kao autor, a ni HRT kao proizvođač, nisu dali saglasnost za korišćenje delova njihove emisije, 

odnosno njeno prilagođavanje za potrebe kreiranja propagandnog spota. Takođe, moguće je da su 

ovim reklamama kršena i druga lična prava, na način koji je u suprotnosti sa odredbama Zakona o 

javnom informisanju. Naime, po tom zakonu, preduslov za prenošenje nečijeg lika ili glasa putem 

televizije, jeste pristanak lica o čijem glasu ili liku je reč. Pri tome, shodno zakonu, pristanak dat za 



11 
 

jedno objavljivanje, za određeni način objavljivanja, odnosno za objavljivanje u određenom cilju, 

ne smatra se pristankom za ponovljeno objavljivanje, za objavljivanje na drugi način, odnosno za 

objavljivanje za druge ciljeve. Izuzetak od obaveze pribavljanja saglasnosti koji je predviđen 

zakonom, a koji bi se mogao odnositi na Borisa Tadića, kao na nosioca državne ili političke 

funkcije, i u tom smislu ličnost od interesa za javnost, teško da bi se mogao primeniti i na 

Stankovića koji, kako iz dopisa proizilazi, nije dao saglasnost da se njegov lik i glas koriste u 

predsedničkoj kampanji Tomislava Nikolića. Potpuno isti argumenti stoje i za autore emisije sa 

Prve televizije, iz koje su korišćeni kadrovi u predsedničkoj kampanji Borisa Tadića. Nije poznato 

da li su vezano za emitovanje konkretnih spotova, RRA, ili sami autori i vlasnici prava na 

korišćenim emisijama, inicirali pokretanje bilo kakvih postupaka. Za očekivati je, međutim, da je i 

samo dostavljanje Stаnkоvićevog dopisa emiterima od strane RRA, moglo da posluži i poslužilo je 

kao svojevrsna edukacija o tome na šta sve emiteri moraju da obrate pažnju prilikom objavljivanja 

oglasnih poruka. 

 

4. Krivični zakonik 

 

4.1. Aktivista Antifašističke akcije iz Novog Sada, Zoran Petakov, dobio je rešenje o izdržavanju 

kazne zatvora u trajanju od sto dana, jer nije platio kaznu za uvredu Irineja bačkog, episkopa 

Srpske pravoslavne crkve, nanetu u televizijskoj emisiji „Klopka“ na BK televiziji još 2005. godine. 

Petakov je prethodno kažnjen novčanom kaznom koju je svojom presudom izrekao bivši Četvrti 

opštinski sud u Beogradu. Presudu  je u postupku po žalbi, novembra 2008. godine, potvrdio Viši 

sud u Beogradu. Petakov je, inače, u emisiji koja je emitovana nedelju dana nakon upada grupe 

neonacista, pripadnika organizacije „Nacionalni stroj“, predvođene Goranom Davidovićem 

Firerom, na tribinu organizovanu na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu u sklopu obeležavanja 

Dana borbe protiv fašizma, izneo mišljenje da Srpska pravoslavna crkva propagira ideologiju u 

kojoj se prepoznaju desni ekstremisti, a vladike Amfilohija Radovića, Atanasija Jevtića, Artemija 

Radosavljevića i Irineja Bulovića nazvao četvoricom jahača apokalipse koji su „u poslednjih 

petnaest godina imali više uticaja na stvaranje [desničarskih ekstremističkih] grupacija, nego što 

ima Državna bezbednost“.  

 

Monitoringom suđenja Zoranu Petakovu bavio se svojevremeno Komitet pravnika za ljudska 

prava i izveštaji koji su o tome sačinjeni i danas su dostupni na sajtu ove organizacije, na adresi: 

http://www.yucom.org.rs/rest.php?idSek=22&idSubSek=63&tip=vestgalerija&status=prvi.  

Za potrebe ovog izveštaja nećemo se ponovo baviti sudskim procesom vođenim od 2006. do 2008. 

godine, već ćemo samo pokušati da ukažemo na paradoksalnu činjenicu, da ukidanje zatvorske 

kazne za klevetu i uvredu, izmenama Krivičnog zakonika iz 2005. godine, preti da dovede do toga 

da u Srbiji, po prvi put nakon dvadeset, a možda i više godina, neko završi u zatvoru zbog uvrede 

javne ličnosti. Naime, dok su do izmena zakona iz 2005. godine, kazne za klevetu i uvredu, i kada 

http://www.yucom.org.rs/rest.php?idSek=22&idSubSek=63&tip=vestgalerija&status=prvi


12 
 

su izricane, po pravilu izricane samo kao uslovne, te povodom njih niko nije bio stvarno zatvaran, 

tim izmenama koje su obrazlagane kao veliki korak unapred koji će doprineti slobodi izražavanja 

u Srbiji, kreirana je situacija u kojoj će licima za klevetu ili uvredu kažnjenim novčano, a koja 

odbiju ili nisu u mogućnosti da izrečenu novčanu kaznu plate, ova kazna biti zamenjena kaznom 

zatvora. Tako će Zoran Petakov, nakon uručenja rešenja o izdržavanju stodnevne zatvorske kazne 

kojom mu je zamenjena ranija novčana kazna koju nije platio, po svemu sudeći, biti prvi čovek u 

novijoj istoriji Srbije zatvoren zbog uvrede u medijima, konkretno zbog uvrede na televiziji. Slučaj 

Zorana Petakova pokazuje koliko su kompromisna rešenja u zaštiti ljudskih prava, pa i prava na 

slobodu izražavanja, kontraproduktivna i koliko je Srbija, odbijajući da dekriminalizuje klevetu i 

uvredu, zapravo izgubila. Podsetimo, puna dekriminalizacija klevete i uvrede predviđena je tek 

Predlogom Zakona o izmenama i dopunama Krivičnog zakonika, koji je vlada uputila Skupštini 

Srbije na usvajanje 31. januara ove godine. Nažalost, do svog raspuštanja, Parlament o ovom 

predlogu nije glasao, te dekriminalizacija klevete i uvrede ostaju da čekaju izbor nove Vlade i njen 

stav po tom pitanju. Ostaje da se nadamo da će slučaj Zorana Petakova otvoriti oči onima koji su 

bili najglasniji u protivljenju dekriminalizaciji još 2005. godine, te da će doprineti da se kleveta i 

uvreda napokon brišu iz srpskog krivičnog zakonodavstva. 

 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, nakon raspisivanja izbora Narodna skupština Republike 

Srbije nije držala zasedanja, pa tako nije ni usvojila nove propise.  

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH 

 ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1. Republička radiodifuzna agencija (RRA)  

 

1.1. RRA je 6. maja, na dan izbora, naložila kablovskim operatorima u Srbiji da zbog kršenja 

predizborne tišine obustave emitovanje prvog programa HRT-a, OBN-a i „Koperenikus 3 - Svet 

plus“, preneo je B92, pozivajući se na agencije Beta i Tanjug. „Programi tih televizija su prekinuti u 

mrežama kablovskih operatora jer su emitovali sadražaje kojima su kršili predizbornu tišinu“, 

rekao je Tanjugu zamenik predsednika RRA, Goran Karadžić. Karadžić je naveo i da će kablovski 



13 
 

operatori moći da nastave sa emitovanjem programa tih televizija u 20 sati, odnosno po završetku 

predizborne tišine. Internet portal dnevnog lista „Blic“ javio je da je RRA, takođe zbog kršenja 

pravila predizborne tišine, oko 19.15 sati, privremeno prekinula emitovanje Studija B, a spisku 

kablovskih stanica za koje je kablovskim operatorima naloženo da ih isključe iz ponude, navodno 

je pridružen i BN. Isto se ponovilo i u nedelju, 20. maja, na dan održavanja drugog kruga 

predsedničkih izbora, kojom prilikom je Sаvеt RRA saopštio da je nа оsnоvu izvеštаја stručnih 

službi utvrđеnо dа је kаblоvska televizija „Koperenikus 3 - Svet plus“, u višе nаvrаtа grubо 

prеkršila prеdizbоrnu  tišinu, te da je u tom smislu nаlоženo оpеrаtоrimа kаblоvskо-distributivnih 

sistеma dа programi koje distribuiraju moraju da budu usklаđеni sа propisima koji regulišu 

predizbornu tišinu. 

 

Zakonom o izboru narodnih poslanika propisano je da su izborna propaganda preko sredstava 

javnog obaveštavanja i objavljivanje procene rezultata izbora zabranjeni 48 časova pre dana 

održavanja izbora i na dan održavanja izbora do zatvaranja biračkih mesta. Ova odredba shodno 

se primenjuju i na predsedničke, kao i na lokalne izbore. Obaveza poštovanja izborne tišine 

propisana je i Kodeksom ponašanja emitera, i Opšte obavezujućim uputstvom radio i televizijskim 

stanicama (emiterima) u predizbornoj kampanji za lokalne, pokrajinske i republičke skupštinske 

izbore, izbore za predsednika Republike i izbore za nacionalne savete nacionalnih manjina. Ono 

što, međutim, ostaje nejasno, jeste osnov po kome je RRA nalagala kablovskim operatorima da 

obustave distribuciju bilo kog programa. Naime, RRA je ovlašćena, u skladu sa Zakonom o 

radiodifuziji, da izrekne meru privremenog oduzimanja dozvole za emitovanje programa. Ova 

mera, međutim, u konkretnom slučaju nije izrečena, niti je mogla biti izrečena, i to iz dva razloga. 

Prvo, njeno izricanje podrazumeva postupak i uslove predviđene članom 63. Zakona o 

radiodifuziji, između ostalog da emiter, i pored izrečenog upozorenja, nastavi da ne izvršava 

odredbe Zakona o radiodifuziji ili propisa donetih na osnovu njega ili ne poštuje uslove 

predviđene dozvolom za emitovanje programa, ili ne postupi po merama za otklanjanje učinjenih 

povreda koje je Savet utvrdio u izrečenom upozorenju. Drugo, isključivani su i kanali koji se u 

Srbiji ne distribuiraju na osnovu dozvola izdatih od strane RRA, konkretno terestrijalni kanali iz 

susednih zemalja (HRT iz Hrvatske, te OBN i BN iz Bosne i Hercegovine). Njihovo reemitovanje u 

Srbiji regulisano je ratifikovanom Evropskom konvencijom o prekograničnoj televiziji. Ova 

konvencija, naime, predviđa da države potpisnice, među njima i Srbija, osiguravaju slobodu 

izražavanja i informisanja u skladu sa članom 10. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i 

osnovnih sloboda, garantuju slobodu prijema, i na svojim teritorijama ne ograničavaju 

reemitovanje programskih usluga koje su u skladu sa odredbama ove konvencije. Ova Konvencija 

predviđa mogućnost privremenog obustavljanja reemitovanja, ali i to samo u slučajevima 

nastavljenog kršenja Konvencije u jednom dužem vremenskom periodu nakon obaveštenja o tome 

upućenog državi iz koje se konkretan program emituje. Što se tiče kablovskih operatora, oni svoju 

delatnost obavljaju po režimu opšteg ovlašćenja u skladu sa odredbama Zakona o elektronskim 

komunikacijama i Pravilnika o opštim uslovima za obavljanje delatnosti elektronskih 



14 
 

komunikacija po režimu opšteg ovlašćenja. Nijedan od ovih propisa ne predviđa mogućnost 

izdavanja naloga operatorima da obustave emitovanje nekog konkretnog programa. Kršenje 

predizborne tišine ne ispunjava ni uslove za zabranu distribucije propisane članom 17. Zakona o 

javnom informisanju. Zabrana distribucije se, naime, može odrediti jedino ako je to neophodno u 

demokratskom društvu radi sprečavanja: poziva na nasilno rušenje ustavnog poretka, narušavanja 

teritorijalnog integriteta Republike, propagiranja rata, podstrekavanja na neposredno nasilje ili 

zagovaranja rasne, nacionalne ili verske mržnje koje predstavlja podsticanje na diskriminaciju, 

neprijateljstvo ili nasilje, a od objavljivanja informacije neposredno preti ozbiljna, nepopravljiva 

posledica čije se nastupanje ne može sprečiti na drugi način. Međutim, i u takvom slučaju, odluku o 

zabrani distribucije može doneti jedino sud, i jedino na predlog javnog tužioca.  

 

2.  Savet za štampu 

 

Komisija za žalbe Saveta za štampu odbila je žalbu Ksenije Radulović, selektora Sterijinog pozorja, 

podnetu povodom teksta „Molijer – pisac ljubavnih poroka“, objavljenog 18.5.2012. godine u 

„Večernjim novostima“. Komisija je našla da „Večernje novosti“ u ovom tekstu nisu prekršile 

odredbe Kodeksa novinara Srbije. Podnosilac žalbe, Ksenija Radulović, smatrala je da su 

objavljivanjem spornog teksta, inače intervjua novinarke Vukice Strugar sa pozorišnim rediteljem 

Egonom Savinom, prekršene odredbe kodeksa koje se odnose na istinitost izveštavanja i 

novinarsku pažnju, kao i „plasiranjem klevete u formi pitanja“.  Odbijajući žalbu, Komisija je, 

međutim, izrazila zabrinutost zbog primećene tendencije da „Večernje novosti“ prilikom 

izveštavanja o Sterijinom pozorju u velikom broju slučajeva ne poštuju pravilo da se čuje i druga 

strana, kao nespremnosti redakcije da omogući iznošenje drugačijeg mišljenja.  

 

Sporno pitanje Egonu Savinu u intervjuu objavljenom u „Večernjim novostima“, glasilo je: „Vaša 

predstava „Bunar“ ušla je u selekciju ovogodišnjeg Sterijinog pozorja, nekada prestižnog festivala 

čija se selekcija gotovo više i ne komentariše. Kao da su svi od njega digli ruke?“ Članovi Komisije 

za žalbe ispravno su ocenili da je novinarka, postavljajući pitanje sagovorniku, iznela svoj 

vrednosni sud, a ne činjenicu. Ovu presudu navodimo u izveštaju upravo zbog uvek aktuelnog 

pitanja podele sudova na vrednosne i činjenične. Pogrešna kvalifikacija vrednosnih sudova kao 

činjeničnih, i dalje se isuviše često sreće u odlukama srpskih sudova, te je u tom smislu konkretna 

odluka Komisija na višem nivou od prosečne sudske odluke. Ostaje, naravno, za žaljenje, 

nedostatak odluka Komisije o kojem smo i ranije pisali, a koji se ogleda u tome da su one isuviše 

šturo obrazložene. Dobro promišljene i dobro obrazložene odluke Komisije, mogle bi postati uzor i 

putokaz sudovima, te faktor pozitivnog uticaja na njihovu praksu u medijskim sporovima, što je 

mogućnost koju bi Komisija trebalo da pokuša da iskoristi.   

 



15 
 

DRŽAVNI ORGANI  

 

3. Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva 

 

Udruženje novinara Srbije, Nezavisno udruženje novinara Srbije, Asocijacija nezavisnih 

elektronskih medija i Poslovno udruženje Lokal Pres, u zajedničkom saopštenju objavljenom 4. 

maja, tražili su od Ministarstva kulture informacije o sudbini kоnkursa zа sufinаnsirаnjе medijskih 

prоjеkаtа u 2012. gоdini. Naime, pet konkursa za sufinаnsirаnjе prоjеkаtа i to: prоgrаmа iz оblаsti 

jаvnоg infоrmisаnjа, prоgrаmа u оblаsti jаvnоg infоrmisаnjа nа jеzicimа nаciоnаlnih mаnjinа, 

prоgrаmа  еlеktrоnskih  јаvnih glаsilа sа sеdištеm nа Kоsоvu i Меtоhiјi, prоgrаmа u оblаsti 

infоrmisаnjа оsоbа sа invаliditеtоm i prоgrаmа u оblаsti jаvnоg infоrmisаnjа pripаdnikа srpskоg 

nаrоdа u zеmlјаmа rеgiоnа, raspisano je još 1. novembra prošle godine, a rok za podnošenje 

prijava istekao je 1. decembra 2011. Komisije, čiji spisak članova nije objavljen na sajtu 

ministarstva, po nezvaničnim informacijama, završile su rad još u martu, i od tada se čeka potpis 

ministra da bi rešenja bila objavljena. Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva, 

nijednom rečju nije obrazložilo zbog čega se rešenja ne donose. 

 

Tek nakon objavljivanja zajedničkog saopštenja medijskih i novinarskih udruženja, 8. maja doneta 

su i objavljena rešenja о rаspоdеli srеdstаvа pо rаspisаnim kоnkursima za sufinаnsirаnjе 

prоjеkаtа - prоgrаmа  еlеktrоnskih  јаvnih glаsilа sа sеdištеm nа Kоsоvu i Меtоhiјi, prоgrаmа u 

оblаsti infоrmisаnjа оsоbа sа invаliditеtоm i prоgrаmа u оblаsti jаvnоg infоrmisаnjа pripаdnikа 

srpskоg nаrоdа u zеmlјаmа rеgiоnа. Za preostala dva konkursa, za sufinаnsirаnjе prоjеkаtа - 

prоgrаmа iz оblаsti jаvnоg infоrmisаnjа i prоgrаmа u оblаsti jаvnоg infоrmisаnjа nа jеzicimа 

nаciоnаlnih mаnjinа, rešenja о rаspоdеli srеdstаvа doneta su 15. maja i objavljena na sajtu 

ministarstva 18. maja, da bi nakon samo dva sata bila povučena bez ikakvog obrazloženja. Do kraja 

perioda na koji se ovaj izveštaj odnosi, rešenja nisu ponovo objavljena, što daje povod ozbiljnim 

sumnjama u regularnost konkursa. Takođe, neprimereno kašnjenje sa objavljivanjem rezultata, pa 

posledično i sa zaključivanjem ugovora i dodeljivanjem novca, ozbiljno dovodi u pitanje i 

realizaciju preloženih projekata, a imajući u vidu razmere krize koja potresa medijsku scenu, i 

opstanak pojedinih lokalnih medija kojima su sredstva sa ovih konkursa izuzetno značajna.  

 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

4. Organizacija muzičkih autora srbije – Sokoj 

 

U Ljubljani je 31. maja održan regionalni sastanak društava za kolektivnu zaštitu autorskih 

muzičkih prava, na kome su pored organizatora, slovenačkog SAZAS-a, učestvovali i hrvatski HDS-



16 
 

ZAMP, bosanski „Sine Qua Non“, crnogorski PAM, makedonski ZAMP i Sokoj. Kako je saopštio 

SAZAS, na sastanku je dogovoreno zajedničko delovanje u celom regionu u cilju unapređenja 

autorskopravne zaštite. Sokoj je saopštio da se razgovaralo i o trenutnoj situaciji u regionu koja se 

odnosi na zaštitu autorskih prava, kao i o brojnim teškoćama u radu društava. Tema sastanka bili 

su i problemi vezani za neplaćanje autorskih nakanada od strane korisnika, zatim pitanja promena 

zakona i sankcija za njegovo nepoštovanje. Na sastanku je dogovoreno da se izrade regionalni 

komparativni prikazi tarifa, članstva i upravljanja. Istaknuta je potreba za promotivnim 

aktivnostima sa autorima, medijima, ali i carinskim službama i ministarstvima unutrašnjih 

poslova. 

 

Podsetimo, u Srbiji je Zakonom o autorskom i srodnim pravima predviđeno da se prilikom 

određivanja tarife uzimaju u obzir tarife kolektivnih organizacija država čiji je bruto društveni 

proizvod približne vrednosti bruto društvenom proizvodu Republike Srbije. U tom smislu, najava 

pravljenja komparativnih prikaza tarifa svakako jeste dobra vest, koliko god da sve zemlje u 

regionu nemaju uporedive bruto društvene proizvode, te bi zapravo ovaj prvi komparativni prikaz 

tarifa trebalo da bude samo početni korak u upoređivanju tarifa u većem broju država. Postojanje 

komparativnih prikaza tarifa samo bi moglo da pomogne u nekim budućim tarifnim sporovima, a 

kako bi se operisalo egzaktnim podacima i izbeglo da se tarife kao do sada, baziraju na maglovitim 

kategorijama, kao što su „uglavnom opšteprihvaćeni standardi“, na koje se srpska Komisija za 

autorsko i srodna prava pozvala odlučujući u tarifnom sporu između Sokoja i ANEM-a, kao 

reprezentativnog udruženja radiodifuznih emitera u decembru prošle godine.  

 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Iako je proteklo više od dva meseca od kako se 21. marta otpočelo sa probnim emitovanjem u DVB 

T2 standardu u okviru inicijalne mreže za testiranje emitovanja digitalnog TV signala, ETV i dalje 

ne objavljuje rezultate mеrеnjа i izveštaje o radu nove mreže. Nezvanično se moglo saznati da 

ozbiljnijih problema u funkcionisanju nema. Problema bi, međutim, moglo da bude sa 

finansiranjem, budući da su sredstva koja ETV dobija iz budžeta manja nego što su bila prošle 

godine, a najveći klijenti su ili u teškoj finansijskoj situaciji, ili, kao u slučaju RTS-a, još uvek ne 

plaćaju usluge emitovanja. Naime, ETV većini komercijalnih televizija pruža samo usluge 

kolokacije, odnosno smeštanja analogne emisione opreme na svojim objektima, dok usluge 

analognog emitovanja pruža samo RTS-u i komercijalnoj nacionalnoj televiziji Avala. Finansijski 

problemi TV Avala postali su očigledni tokom nedavnog dvomesečnog štrajka zaposlenih zbog 

neisplaćenih plata i honorara. Zaposleni u toj medijskoj kući ponovo su obustavili rad početkom 

maja, optužujući menadžment za nepoštovanje dogovora kojim je raniji štrajk okončan u februaru. 

RTS, sa druge strane, ne plaća uslugu emitovanja ETV-u, kao što ne plaća ni korišćenje frekvencija 



17 
 

Ratelu, iako tu obavezu ima po Zakonu o radiodifuziji, a Ratel sada dug za frekvencije pokušava da 

prevali na ETV. Finansijske teškoće koje bi zbog svega ovoga mogle da pogode ETV, ozbiljno bi 

dovele u pitanje dalje odvijanje procesa digitalizacije.  

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

I dok se i dalje ništa ne preduzima na implementaciji Medijskom strategijom najavljenog 

povlačenja države iz medijskog vlasništva, kontroverze nastavljaju da prate već privatizovane 

medije, od kojih, u pojedinim, država i dalje ima značajan udeo, kao što je to slučaj sa Novostima. 

Milan Beko koji je većinski vlasnik Novosti, saopštio je 17. maja da su njegove kompanije preko 

kojih drži akcije novinskog izdavača, dobile arbitražni spor protiv nemačke medijske grupacije 

VAC. Iz VAC-a, koji je pre dve godine objavio da se povlači iz Srbije upravo zbog kontroverzi koje 

su pratile njihove pokušaje da preuzmu većinski paket u Novostima, odgovorili su da nisu izgubili 

arbitražni postupak i odbacili su Bekove tvrdnje kao netačne. Oni tvrde da zbog povlačenja iz 

Srbije, više ne vide razlog za nastavljanje arbitražnog postupka protiv Bekovih firmi, te da su zato i 

povukli tužbu i platili troškove spora. Iz VAC-a još kažu da su i kada su pokrenuli arbitražni 

postupak, pretpostavili da će u svakom slučaju morati da plate troškove, budući da su, kako tvrde, 

njihova istraživanja pokazala da Bekove firme i inače nemaju imovinu iz koje bi mogli da se 

namire troškovi. Podsetimo, Milan Beko je sam potvrdio da kontroliše tri strane kompanije, 

Trimax Investments, Ardos Holding i Karamat Holding, koje zajedno u svom vlasništvu imaju 62,4 

odsto akcija Novosti. Komisija za hartije od vrednosti mu je u junu 2011. godine naložila da 

ponudu za preuzimanje ostalih akcija Novosti objavi najkasnije u roku od tri meseca ili da, u 

suprotnom, objavi prodaju svih akcija iznad praga od 25 odsto akcija Novosti. Ni do jednog od ove 

dve stvari nije došlo, a Milan Beko više jedino ne može da glasa po osnovu akcija iznad praga od 25 

odsto, što je kreiralo situaciju u kojoj je akcionar sa najviše glasova u Novostima ponovo država. 

Mediji koji su pratili ovu situaciju, pisali su da Milan Beko realno i nije bio u situaciji da da ponudu 

za preuzimanje, budući da bi ponudu morao da da po ceni koja je u trenutnim uslovima nerealno 

visoka, niti da proda sve akcije preko 25 odsto, budući da je na tim akcijama navodno upisana 

zaloga, kojom su obezbeđena prava medijske grupacije VAC. VAC je, sa svoje strane, pokušao da 

dobije saglasnost Komisije za zaštitu konkurencije za sprovođenje koncentracije sticanjem akcija 

Trimax Investments, Ardos Holding i Karamat Holdingsa u Novostima, ali je takav zahtev Komisija 

odbacila oktobra prošle godine zbog, kako je rečeno, nеdоstаvlјаnjа dоkаzа о prаvnоm оsnоvu 

sprоvоđеnjа kоncеntrаciје. Dok se čitava ova zbrka ne reši, država koja u Novostima neposredno 

ima 29,5 odsto akcija, a posredno, preko Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje, 

još 7,15 odsto akcija, te sa tim brojem akcija i većinu u skupštini akcionara Novosti. Godišnja 

sednica, koja je bila zakazana za 25. maj,  odložena je zbog nedostatka kvoruma. 

 



18 
 

VII ZAKLJUČAK 

 

Umesto zaključka, prenećemo neke od detalja iz Izveštaja o medijskoj situaciji u Srbiji, sačinjenog 

na osnovu 27 indikatora Saveta Evrope, kojima se meri sloboda izražavanja i slobode medija. 

Rezultati ovog Izveštaja, koji je rezultat zajedničkog rada organizacija Civil Rights Defenders, 

ANEM, NUNS, NDNV i Lokal pres, a koji se zasnivaju na javno dostupnim podacima, ali i na 

rezultatima anketa u kojima je učestvovalo 240 glavnih urednika informativnih medija iz 79 mesta 

u Srbiji, 69 medijskih vlasnika, 40 partijskih funkcionera iz 10 gradova u Srbiji, 50 pripadnika 

devet manjinskih nacionalnih zajednica i na intervjuima su predstavnicima 26 državnih, 

regulatornih i samoregulatornih tela sa nadležnostima u medijskom sektoru, objavljeni su u 

publikaciji „Medijske slobode Srbije u evropskom ogledalu“, koja je prezentovana 18. maja. 

Shodno ovom istraživanju, u Srbiji se u potpunosti ostvaruju samo četiri od 27 evropskih 

indikatora medijskih sloboda (sloboda ulaska u novinarsku profesiju, sloboda pristupa Internetu i 

stranim medijima, razdvojenost učešća u izvršnim organima vlasti od profesionalnog obavljanja 

medijskih poslova i ograničenost prava medija na ekskluzivno izveštavanje o događajima od 

izuzetnog javnog značaja). Za većinu ostalih indikatora, zakonska potpora uglavnom postoji, ali se 

oni u praksi ipak ne ostvaruju potpuno, ili njihovo ostvarivanje nije lišeno teškoća i problema. 

Najdrastičnija odstupanja od evropskih standarda postoje u oblasti medijske ekonomije i 

nezavisnosti medija od političkih uticaja, kao i radno-socijalnih prava i bezbednosti novinara.  

 

Situacija sa kojom će nova vlada, koja tek treba da se formira nakon majskih izbora, morati da se 

suoči, poražavajuća je. Ono što bi ta vlada svakako morala da uradi, jeste da napokon, umesto 

prepuštanja stihiji da dalje razara medijsku scenu, odgovorno sagleda situaciju i otvori proces 

neophodnih reformi. Medijski profesionalaci, nažalost, nisu preveliki optimisti. Događaji i pojave 

opisani u ovom izveštaju, u dobroj meri oslikavaju i zašto je tako.  

 

 

 

 


